Éra „pincků“ skončila?

6 Kvě

Éra „pincků“ skončila?

Přitom to není tak dávno, kdy ještě pionýr zastával pevný kořen udržující soudržnost vesnických gangů. Ještě na přelomu tisíciletí byl „fichtl“ populární u omladiny podobně jako v osmdesátkách. Pojďme si tento fenomenální stroj s trochou nadsázky připomenout. Zkusme také najít příčinu, proč nám postupně mizí z dohledu a stává se velmi rychle vyhledávaným zboží sběratelů, nikoliv už však puberťáků.

krabice na motorce

Historie Pionýrů

Klasický typ Pionýra poprvé opustil továrnu Jawy v šedesátých letech minulého století a vyráběl se až do počátku osmdesátých let. Mládeží nejčastěji využívané typy byly J20 a J21. Jejich výkon byl o objemu 49ccm, 2,6kw se spotřebou asi 3l na 100km. Průměrná rychlost byla mezi 50-60 km/h.

Na konci šedesátých let stál tento motocykl asi tři a půl tisíce korun československých. Což v té době nebyly malé peníze. Průměrný plat byl přibližně tisíc pět set korun hrubého. Ale i přesto se podařilo „pincka“ zařadit do společnosti ve velkém počtu kusů.
kluk na vespě

Kam se tedy „pincek“ vytratil?

Důvodem o nynější nezájem těchto motorek, nejspíš způsobila, jaká si revoluce zájmů dnešní generace. Každý z nás si mohl všimnout, že mladí lidé dnes tráví svůj volný čas spíše v interiéru než venku. Rostoucí nástup technologie, počítačů, chytrých telefonů a internetu, překonala zájem běžných aktivit, které starší ročníky ze svých životů znají. Prostě a jednoduše se společnost zase o nějaký kus posunula a tím pádem spoustu překážejících kusů této motorky, skončilo ve sběrných surovinách. Samozřejmě menší nabídka zvyšuje hodnotu poptávající věci, a tak se dnes pionýr stává hodnotným zbožím, které mělo v jedné etapě svého života hodnotu i dvou láhví rumu.

Nemůžeme však svádět všechno na novou dobu a musíme si narovinu přiznat, že pionýr je prostě dědeček, který má své nejlepší léta za sebou. Ale vše i svým stářím přirozeně nabývá na své hodnotě. S velkou pravděpodobností se dá tedy tvrdit, že koupit si dnes pionýra, může znamenat i výhodnou investici do budoucna. Nynější cena těchto motorek je stále přívětivá. Ta však za několik dalších desítky let může vzrůst do mnohem vyšších hodnot, a proto je možná na case, vrátit se do starých dobrých časů – leštění „pinďourů“.

By